Jak działa napęd 4x4 Toyota RAV4 II?
Samochody z napędem na cztery koła cieszą się sporym zainteresowaniem wśród tych kierowców, którzy podróżują nie tylko w mieście czy na autostradach, ale również po bezdrożach. Pozwala on w większym komforcie i bezpieczeństwie pokonywać nawet najtrudniejsze trasy. Jednym z aut, które spopularyzowały takie rozwiązanie była Toyota RAV4 II generacji. Posiadała stały napęd na 4 koła, o którym warto powiedzieć nieco więcej. Sprawdź, na czym polega i w jakie napędy wyposażone są samochody z najnowszej generacji RAV4!
Jakie korzyści dla kierowcy daje napęd na 4 koła?
Napęd na 4 koła po raz pierwszy zastosowano w XX wieku we Francji, gdzie zamontowano go w jednym ze sportowych samochodów. Z czasem rozwiązanie to zostało docenione na tyle, że zaczęło pojawiać się w pojazdach produkowanych na masową skalę. Z czego wynikała ta popularność? 4x4, w porównaniu z napędem na przednie koła (lub tylne), zapewnia przede wszystkim lepszą trakcję, co oznacza, że auto lepiej rusza i spokojniej przyspiesza - nawet na śliskich czy nierównych nawierzchniach. Co więcej, im większe przyspieszenie pragnie uzyskać kierowca, tym bardziej napęd 4x4 zapobiega ryzyku zerwania przyczepności. W praktyce więc takie rozwiązanie jest niezwykle korzystne nie tylko dla kierowców jeżdżących po bezdrożach, ale również równej, suchej nawierzchni asfaltowej.
Lepsze właściwości jezdne, większe bezpieczeństwo poruszania się po terenach górzystych czy leśnych oraz efektywniejsze przyspieszenie - wszystko to sprawia, że napęd 4x4 jest coraz chętniej wybierany i stanowi świetną alternatywę dla napędu na jedną oś. Jednym z samochodów, który spowodował, że rozwiązanie to stało się jeszcze bardziej popularne, była Toyota RAV4 II, a także kolejne generacje tego auta - RAV4 III itd.
Toyota RAV4 II z silnikiem 1.8 lub 2.0 - czyli ceniony samochód 4x4
Od zaprezentowania modelu Toyoty RAV4 drugiej generacji minęło 20 lat, jednak wciąż jest to samochód, który prezentuje się efektownie i daje wiele przyjemności z jazdy. Jego wyraźnie narysowane nadkola, podwieszane na klapie koło zapasowe, a także smukła sylwetka do dzisiaj robią wrażenie na wielu kierowcach.
RAV 4 był dostępny w dwóch podstawowych wersjach - z silnikiem 1.8/125 KM oraz 2.0/150 KM. Ten pierwszy łączył się z napędem na przednie koła, zaś w drugim - mocniejszym - możliwe było zastosowanie stałego napędy na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym. Co to oznaczało w praktyce?
Stały napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym to układ z określonym na stałe rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy oś przednią i tylną, w którym możliwe jest uzyskanie innej prędkości obrotowej dla każdej osi. Dzięki temu działa niezwykle precyzyjnie i płynnie, zapewniając o wiele bardziej przewidywalne zachowania samochodu w trudnych warunkach - np. na w czasie deszczu czy na nierównych nawierzchniach. Optymalna trakcja w każdych warunkach sprawiała, że RAV4 II był samochodem terenowym idealnym nie tylko dla miłośników jazdy po bezdrożach, ale również w mieście czy na autostradach i do dzisiaj cieszy się bardzo dobrymi opiniami wśród kierowców.
Uwaga! W RAV4 II 4x4 stosowano nie tylko napędy benzynowe, ale również silnik typu diesel - 2.0 D-4D o mocy 116 KM. Doskonale sprawdzał się on nie tylko na co dzień, ale również podczas wymagających zadań, jak ciągnięcie przyczep.
AWD, czyli inteligentny napęd stosowany w nowej Toyocie RAV-4
O ile druga generacja Toyoty RAV4 ma stały napęd na cztery koła, o tyle najnowocześniejsze SUV-y oraz terenówki wyposażone są najczęściej w napęd AWD. Co oznacza ten skrót? Pochodzi od angielskiego "All Wheel Drive", czyli "napęd na wszystkie koła" i stanowi inteligentny system, który uczynił współczesne jednostki napędowe oraz modele RAV4 dużo bardziej uniwersalnymi.
W praktyce AWD sprawia, że na co dzień samochód jest napędzany na przednią oś, jednak w jednej chwili mechanizm międzyosiowy (elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe) może dołączać napęd tylnej osi. Oznacza to, że auto skutecznie pełni rolę zarówno pojazdu rodzinnego, stosowanego w mieście i na dłuższych trasach, jak też samochodu terenowego, który doskonale poradzi sobie w najtrudniejszych warunkach. W wariancie RAV4 z silnikiem na benzynę jest to rozwiązanie stosowane do dzisiaj, jednak Toyota - wychodząc naprzeciw potrzeb swoich klientów - zrewolucjonizowała napęd 4x4 w RAV4 Hybrid.
Hybrydowe Toyoty posiadają nowy układ E-Four, który działa na podobnej zasadzie, jednak został pozbawiony wału napędowego, który przesyła do tylnych kół siłę napędową z silnika spalinowego. W zamian za to bezpośrednio przy tylnej osi montowany jest dodatkowy silnik elektryczny. Co to oznacza w praktyce? O ile silnik spalinowy i elektryczny napęd na przedniej osi odpowiadają za zapewnianie odpowiedniej dynamiki przy zachowaniu niskiego spalania, o tyle dodatkowy silnik elektryczny jest odpowiedzialny wyłącznie za poprawę osiągów i zwiększenie stabilności samochodu - również w najbardziej wymagających warunkach. Dzięki temu hybrydowa Toyota RAV4 rusza bezproblemowo na śliskiej nawierzchni oraz pod górę (nawet jeżeli zdecydujesz się podłączyć do niej przyczepę).
Zmiana dokonywana w układzie napędowym jest niezauważalna dla kierowcy - w ten sposób zyskuje on maksymalny komfort i bezpieczeństwo jazdy niezależnie od warunków i może bezproblemowo zjeżdżać z drogi asfaltowej na nierówną nawierzchnię, mając pewność, że zachowana zostanie doskonała przyczepność samochodu oraz niewielkie zużycie paliwa.
Czy warto postawić na terenówkę z napędem na 4 koła?
Oczywiście - jest to dobry wybór niezależnie od tego, po jakich nawierzchniach poruszasz się na co dzień i jaki styl jazdy preferujesz. Oferta Toyoty jest w tym względzie bardzo szeroka - kierowcy mogą zdecydować się nie tylko na RAV4 w wersji benzynowej czy hybrydowej, ale również popularną dzisiaj Toyotę Land Cruiser. To 5-drzwiowy SUV, w którym zastosowano zaawansowane systemy, napęd 4x4 z reduktorem, a także mechanizm blokady centralnego mechanizmu różnicowego. Na uwagę zasługuje również system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-terrain Select) - po wciśnięciu pedału gazu moc pojazdu i siła hamowania wraz z systemem kontroli trakcji są automatycznie modyfikowane w zależności od warunków w terenie, zapewniając maksymalną przyczepność i kontrolę nad pojazdem (do wyboru jest jeden z pięciu trybów: „skały”, „skały i szutry”, „muldy”, „kamienie”, „błoto i piasek”). Dzięki temu Land Cruiser doskonale sprawdza się na asfalcie, ale - podobnie jak RAV4 - może być wykorzystywany jako samochód typowo off-roadowy.
Pamiętaj! Zarówno w starszych modelach RAV4 (np. z 2003 roku), jak i tych aktualnie produkowanych, stosowane są nowoczesne systemy bezpieczeństwa, które - wraz z napędem na 4 koła - zapewnią Ci komfort jazdy w każdych warunkach. Specjalny system T-Mate to liczne rozwiązania, spośród których warto wyróżnić między innymi układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu czy system monitorowania martwego pola w lusterku.
Autor: Piotr Czernecki