Napęd AWD-i - inteligentna ewolucja w napędzie
Napęd na wszystkie koła w samochodach posiada wiele zalet - zapewnia lepszą trakcję, jest niezwykle wszechstronny i umożliwia bezproblemowe pokonywanie bezdroży. Istnieje wiele jego rodzajów, jednak tym najnowocześniejszym, o którym warto powiedzieć więcej, jest napęd AWD-I w hybrydowych SUV-ach Toyoty. Czym się charakteryzuje i jak działa? Jakie ma zalety? Gdzie można go znaleźć? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz poniżej!
Czym jest i jak działa napęd AWD-I w hybrydowych Toyotach?
AWD-I to skrót od All Wheel Drive - Intelligent, co wolnym tłumaczeniu oznacza inteligentny napęd na wszystkie koła. Od tradycyjnych rozwiązań różni się on pod wieloma względami - zarówno jeżeli chodzi o konstrukcję, jak i zasady działania.
- Po pierwsze, Toyota w AWD-I nie stosuje mechanicznych połączeń między osiami, wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. W praktyce napęd na tylnej osi jest możliwy dzięki silnikowi elektrycznemu, który jest sterowany w sposób inteligentny przez zaawansowany komputer układu hybrydowego.
- Po drugie, silnik napędzający tylną oś jest trzecią jednostką elektryczną w samochodzie. Przy przedniej osi układ hybrydowy składa się bowiem z z silnika benzynowego i elektrycznego oraz generatora ładującego baterię trakcyjną.
- I w końcu po trzecie, pracą wszystkich tych urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera, co pozwala stosować mocniejsze silniki elektryczne przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii.
Jak to działa w praktyce? W czasie jazdy pojazd jest napędzany przede wszystkim przez przednią oś, a tylny napęd dołączany jest w sytuacji, gdy system wykryje utratę przyczepności albo gdy auto wjeżdża na wzniesienie lub porusza się pagórkowatym terenie. Kierowca może także samodzielnie wybierać tryby jazdy, np. Trail i Snow - ten pierwszy ułatwia jazdę po nierównej drodze, zaś drugi po śniegu i lodzie.
Jakie są zalety napędu na cztery koła AWD-I
Inteligentny, elektryczny napęd na cztery koła posiada liczne zalety, dlatego został doceniony przez wielu kierowców. Do tych najważniejszych zaliczamy:
- lepszą przyczepność i stabilność, zwłaszcza podczas jazdy w trudnych warunkach, takich jak deszcz, śnieg, lód czy śliska nawierzchnia;
- oszczędność paliwa - w przeciwieństwie do stałego napędu na cztery koła, który pracuje cały czas, układ AWD-i działa w trybie „on-demand”, co oznacza, że tylna oś włącza się tylko wtedy, gdy potrzebne jest dodatkowe wsparcie, dzięki czemu zmniejszone zostaje zużycie paliwa;
- zwiększoną żywotność pojazdu, która wynika z braku mechanicznych elementów odpowiedzialnych za stałe połączenie między osiami;
- płynność jazdy, ponieważ system automatycznie i płynnie dostosowuje moc na osiach, zapewniając łagodniejsze przejścia między trybem przednionapędowym a napędem na cztery koła, co przekłada się na wyższy komfort jazdy.
AWD-I stanowi więc nową jakość w napędach 4x4, doskonale sprawdzając się w samochodach z segmentu SUV i crossover, a także perfekcyjnie współpracując z samochodami hybrydowymi.
Jaki model Toyoty z AWD-I wybrać?
Napęd AWD-I dostępny jest w gamie Toyoty od aut miejskich do dużych SUV-ów. Dzięki temu możesz wybrać model dopasowany w stu procentach do Twoich potrzeb.
Toyota Yaris Cross Hybrid
To na ten moment najmniejszy samochód wyposażony w napęd AWD-I na rynku. Yaris Cross jest hybrydowym crossoverem z segmentu B, posiadającym silnik 1.5 z linii Dynamic Force o mocy 116 KM i średnim spalaniu od 4,7 litra na 100 km. Dzięki 17 cm prześwitu auto znakomicie radzi sobie nie tylko w mieście, ale również poza nim. Co więcej, jest to model stylowy, komfortowy i wyposażony w nowinki technologiczne Toyoty (m.in. system multimedialny Smart Connect i systemy bezpieczeństwa T-Mate), który cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów.
Toyota Corolla Cross Hybrid
To model plasujący się pod względem rozmiarów pomiędzy C-HR a RAV4, który jako pierwszy został wyposażony w napęd hybrydowy Toyoty piątej generacji. W tym przypadku na szczególną uwagę zasługuje tylny silnik elektryczny, który generuje bardzo dużą moc - aż 40 KM. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu mocniejszych, a jednocześnie lżejszych baterii litowo-jonowych, charakteryzuje się większą wydajnością i zapewnia jeszcze lepsze wrażenia z jazdy.
Toyota RAV4 Hybrid
Ten jeden z najbardziej cenionych SUV-ów, wyposażony w 2,5-litrowy silnik z linii Dynamic Force o łącznej mocy 222 KM, gwarantuje niesamowite wrażenia z jazdy. Co więcej, zastosowanie napędu AWD-I pozwoliło poprawić osiągi RAV4 - auto rozpędza się do setki o 0,3 sekundy szybciej, a jego średnie spalanie wynosi od 5,6 l/100 km. Na uwagę zasługuje również kombinacja wydajnego systemu hybrydowego, tylnego silnika elektrycznego o mocy 54 KM oraz pojemnej baterii, co pozwala na przejechanie nawet 75 KM w bezemisyjnym trybie elektrycznym. Jeżeli zależy Ci na największych oszczędnościach, postaw na model RAV4 Plug-In Hybrid, którego średnie spalanie wynosi zaledwie 1l/100 km!
Toyota Highlander Hybrid
Napęd AWD-I Toyoty znajduje się również w legendarnym modelu terenowym Highlander, a mówiąc dokładniej - w wariancie z silnikiem hybrydowym o mocy 248 KM, który pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy. To auto dedykowane osobom o największych potrzebach, ponieważ dzięki ponad 5-metrowemu nadwoziu oferuje ogromną przestrzeń dla pasażerów i pojemny bagażnik. Sprawdzi się w mieście, na autostradzie i bezdrożach, zapewniając średnie zużycie paliwa na poziomie 6,6 l/100 km (to wynik imponujący, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę gabaryty samochodu).
Interesuje Cię nowa Toyota z AWD-I? Zapraszamy do naszego salonu!
W naszej ofercie znajdziesz najnowsze Toyoty z napędem AWD-I, w tym najmocniejsze auta w gamie koncernu. Zapraszamy do kontaktu i umówienia się na jazdę próbną. Dzięki temu przekonasz się, jak wygodna jest jazda samochodami z napędem AWD-I!
Autor: Piotr Czernecki