Fakty i mity o napędzie wodorowym w samochodach
O ile samochody z silnikami elektrycznymi i hybrydowymi są już powszechnie znane wśród miłośników motoryzacji, o tyle te z napędem wodorowym wciąż dla wielu kierowców stanowią wielką tajemnicę, co wynika to z faktu, że nie są tak powszechne. Warto jednak dowiedzieć się więcej o tej technologii, poznać jej zasadę działania i sprawdzić, czy auta z napędem na wodór mogą stanowić alternatywę dla klasycznych pojazdów z silnikiem spalinowym. Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z napędem wodorowym. Zapraszamy do lektury!
Czym jest i jak działa samochód wodorowy?
W silniku wodorowym, jak sama nazwa wskazuje, głównym paliwem jest wodór, a więc pierwiastek, który występuje najliczniej na naszej planecie. Bardzo często, w celu osiągnięcia jeszcze lepszych parametrów, uzupełnieniem takiego napędu jest technologia hybrydowa, stanowiąca połączenie silnika elektrycznego i benzynowego.
Jak zatem działają pojazdy wodorowe? Budowa ich silników, podobnie jak zasada działania, jest stosunkowo prosta - podstawą jest tutaj powstawanie energii elektrycznej w procesie znanym od dawien dawna, który nazywany jest odwróconą elektrolizą wody. W pierwszej kolejności zbiornik napełniany jest wodorem pod wysokim ciśnieniem, który następnie trafia do ogniw paliwowych. Tam zachodzi reakcja polegająca na połączeniu jonów wodoru w anodzie z tlenem w katodzie. Następnie - po połączeniu wodoru z tlenem - powstaje woda. Dzięki przepływowi elektronów między elektrodami wytwarzana jest energia elektryczna, która pozwala z jednej strony napędzać samochód, a z drugiej ładować akumulator.
Czym jest wodorowe ogniwo paliwowe?
Ogniwo wodorowe jest miejscem, w którym dochodzi do połączenia wodoru i tlenu, co prowadzi do przepływu elektronów i powstawania energii elektrycznej. Najczęściej umieszcza się je pod maską samochodu, gdzie wodór znajduje się w zbiornikach. Sama energia elektryczna magazynowana jest natomiast w baterii, a za jej przepływ odpowiedzialna jest specjalna jednostka sterująca.
Jak wygląda tankowanie samochodu na wodór?
Tankowanie wodorem nie różni się znacząco od klasycznego nalewania paliwa w samochodach z silnikiem benzynowym. Aby napełnić bak samochodu, wystarczy skorzystać ze specjalnego pistoletu z czystym wodorem, który znajduje się na dystrybutorze. Różni się tylko czas - aby zatankować pojazd w całości, potrzeba kilku minut.
W Polsce funkcjonuje obecnie kilka stacji tankowania wodoru - m.in. w Warszawie, Rybniku, Poznaniu, Krakowie, Koninie i Solcu Kujawskim. Infrastruktura rozwija się jednak w szybkim tempie i wkrótce do dyspozycji właścicieli samochodów na paliwo wodorowe będzie dużo więcej takich punktów.
Ile kosztuje wodór w Polsce?
Aktualnie ceny utrzymują się na poziomie 60-70 zł za kilogram wodoru. Taka ilość pozwala na przejechanie około 100 km (zasięg może różnić się w zależności od modelu samochodu).
Czy samochody z napędem wodorowym są bezpieczne?
Jednym z najczęściej rozpowszechnianych mitów jest ten o niebezpiecznych autach napędzanych wodorem. Wynika to z faktu, że sam gaz jest łatwopalny, jednak zastosowanie nowych technologii oraz bezpiecznych rozwiązań sprawia, że użytkowanie takiego pojazdu nie wiąże się z żadnym zagrożeniem.
Po pierwsze, samozapłon wodoru następuje dopiero w temperaturze 575 stopni Celsjusza, a więc wyższej zarówno od temperatury benzyny, jak i oleju napędowego.
Po drugie, wodór spala się w formie małego, wąskiego słupa ognia, co ogranicza jego szybkie rozprzestrzenianie się, a do tego jest 14 razy lżejszy od powietrza, co zapewnia szybkie ulatnianie do atmosfery.
I w końcu po trzecie, producenci aut z napędem wodorowym stosują wytrzymałe i szczelne zbiorniki oraz wzmocnione konstrukcje nadwozia, co eliminuje potencjalne zagrożenia.
Faktem jest więc, że samochody na wodór są obecnie niezwykle bezpieczne, a inwestując w takie auto, nie musisz obawiać się żadnych zagrożeń.
Czy samochód z silnikiem wodorowym można kupić w Polsce?
Tak, jednak wybór jest póki co bardzo ograniczony - do dyspozycji klientów jest najbardziej ceniona na świecie Toyota Mirai drugiej generacji. Jej pojawienie się na rynku to zwiastun nadejścia nowej, bezemisyjnej ery wydajnych, dynamicznych i trwałych samochodów. Co warto o niej wiedzieć?
Toyota Mirai zużywa 0,84 kg wodoru na 100 km, co przy zbiornikach mieszczących 5,6 kg tego gazu pozwala przejechać nawet do 650 km na jednym tankowaniu. Jej tankowanie zajmuje około 5 minut, a samochód został wyposażony w innowacyjny system system oczyszczający powietrze oraz wszystko to, co znane i cenione w samochodach japońskiego producenta - nowoczesny system multimedialny oraz system bezpieczeństwa Toyota T-Mate. Wyjątkowy design, przestronne i komfortowe wnętrze oraz doskonałe osiągi sprawiają, że druga generacja modeli Mirai spełnia oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników.
Czy napęd wodorowy w samochodzie może zapewniać dobre osiągi?
Oczywiście! Najlepszym przykładem jest tutaj wspomniana Toyota Mirai II, która rozpędza się do setki w zaledwie 9 sekund (w przedziale 40–70 km/h przyspiesza w 2,8 sekund!), a jej prędkość maksymalna wynosi aż 175 km/h. To wynik lepszy niż w poprzedniej generacji, a warty podkreślenia jest fakt, że wzrost osiągów nie wpłynął na zwiększenie zużycia paliwa - wręcz przeciwnie, jest niższy niż w poprzedniku!
Jeżeli dodamy do tego wszystkiego dłuższy rozstaw osi, szersze i niższe nadwozie, obniżony środek ciężkości oraz cichą pracę, otrzymamy auto niezwykle dynamiczne, komfortowe i dające maksymalną przyjemność z jazdy.
Czy auto na wodór emituje spaliny?
Nie, wodorowy układ napędowy nie emituje żadnych spalin, więc wyposażone w niego samochody są pojazdami bezemisyjnymi i ekologicznymi. Co więcej, w przypadku Toyoty Mirai mamy do czynienia ze wspomnianym wcześniej systemem oczyszczania powietrza, który wyłapuje mikroskopijne cząstki stałe emitowane przez inne samochody.
Czy samochody elektryczne, hybrydowe i na wodór to przyszłość motoryzacji?
Tak i wynika to z kilku istotnych kwestii. Przede wszystkim samochody napędzane wodorem, elektryki oraz hybrydy są pojazdami bezemisyjnymi lub emitującymi bardzo niewiele zanieczyszczeń - zwłaszcza w porównaniu do klasycznych aut spalinowych. To pojazdy ekologiczne, które mogą przyczynić się w znacznym stopniu do poprawy jakości powietrza, jakim oddychamy na co dzień, a także ochrony środowiska.
To jednak nie wszystko. Zarówno auta elektryczne, hybrydowe, jak i wodorowe tworzone są na podstawie najlepszych materiałów oraz innowacyjnych technologi, czego przykładem jest Toyota Mirai II. Systemy bezpieczeństwa, najnowocześniejsze multimedia, wzmacniane nadwozie czy doskonałe rozwiązania oczyszczające powietrze sprawiają, że to pojazd, który spełni oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników i pozostanie niezawodny na przestrzeni wielu lat. Warto dodać do tego również znakomite osiągi, jakimi nie może pochwalić się wiele współczesnych aut spalinowych klasy premium, luksusowe wnętrze oraz wspaniałe wzornictwo. Wszystko to sprawia, że tego typu auta dostępne na rynku już wkrótce staną się standardem i coraz częściej będą widoczne na polskich drogach.
Myślisz o zakupie samochodu z napędem elektrycznym, hybrydowym albo wodorowym? Zapraszamy do sprawdzenia oferty naszego salonu, w którym znajdziesz najnowocześniejsze modele. Szczególnie polecamy wspomnianą Toyotę Mirai drugiej generacji, która pokazuje, czym napęd wodorowy tak naprawdę jest i jak ogromny potencjał posiada. Nie masz pewności, czy to rozwiązanie idealne dla Ciebie? Umów się na jazdę próbną - dzięki niej dowiesz się, czy samochód na wodór trafia w Twój gust!
Autor: Piotr Czernecki